Najčešća Pitanja

Želite kvalitetne tepihe?

Firma Svet Tepiha Beograd-Zemun je pravo mesto gde možete da ih nabavite. Tepihe nabavljamo direktno od ljudi koji ih izrađuju, iz zemalja koje imaju veliku tradiciju u ručnoj izradi tepiha i koji su na njih veoma ponosni. Ručno rađeni tepisi su najstariji artefakt primenjene umetnosti i ljudi koji su upoznati istorijom tepiha uglavnom preferiraju persijske. Njima nudimo tepihe iz Isfahana sa svojim prelepim cvetnim motivima, tepihe iz Bidžara, robusne i elegantne, tepihe iz Tabriza, otmene i elegantne, i razne druge tepihe iz različitih regiona Persije.

Sledeća zemlja poznata po tepisima je Indija. Indijski tepisi su počeli da se izrađuju od 13. veka nakon dolaska muslimanskih Persijanaca, ali najsnažniji uticaj na izradu ovih tepiha su imali carevi Mogulske dinastije. Indijski tepisi se izrađuju u domaćinstvima i manufakturama (manufaktura je prethodnik današnjih fabrika, mesto u kome su ljudi uz pomoć alata pravili predmete za tržište), dok se Iranski tepisi izrađuju uglavnom u domaćinstvima. Ako nastavimo našu potragu za tepisima stićićemo do Nepala. Nepalski tepisi imaju malu tradiciju. Tibetanske izbeglice su se nakon iseljavanja u Nepal bavili izradom tradicionalnih tepiha i sa njima nisu mogli da se prehrane i da opstanu. Iz tog razloga su u Katmandu i okolini nastale manufakture gde su počeli da se tepisi izrađuju pomoću savremenih evropskih trendova, i ovi tepisi su veoma moderni.

Najređi su svileni tepisi iz iranskog Kom-a, ali i iz Persije, ne samo iz Irana.Tepisi iz Kavkaza, tepisi nomadskih plemena su takođe persijski tepisi, kao i tepisi iz različitih regiona Avganistana i šarm ovih tepiha je često u njihovoj jednostavnosti. Kako u svom putu ka tepihu nastavljamo dalje ka istoku nailazimo na pakinstanske tepihe. Međutim, malo ko zna da su ovi tepisi uglavnom napravljeni u Avganistanu. U Pakistanu se samo operu i to su zapravo avganistanski tepisi.

Kašmirski tepisi su sačuvali svoju tradiciju, ali tepisi iz Tibeta su takođe promenili svoj izgled – oni su elegantni, u kombinaciji vune i svile veoma luksuzni, i stručnjak za tepihe u njima ponekad prepozna i skrivene budističke motive. Kvalitet ovih tepiha, stručnjak prepoznaje na osnovu njihove debljine – čim tanji tepih, to je i kvalitetniji. Nije se uzalud davno govorilo da bogati čovek ima samo tanke tepihe. Samo najbolje vezeni tepisi mogu da budu tanki, svileni tepisi imaju debljinu samo par milimetara.

Tepisi u Kini se proizvode u manufakturama, kojih je sve manje. Proizvodnja ručno tkanih tepiha u ovoj zemlji trpi zbog industrijalizacije - majstori tepiha danas zarađuju više u rudnicima dijamanata. Tepisi iz Kine su veoma „pričljivi“ – takvi tepisi su puni simbola koji daju tepihu pored estetske i duhovnu vrednost. To persijski tepisi mogu da urade i još značajnije. Ako neko želi da "pročita" tepih mora da razume simboliku Budinog učenja, jer su se tepisi tkali mnogo pre njegovog rođenja. Džingis Kan i Mongoli su sa svojim tradicijama „zapisali“ pola Azije, a zato je veoma važno razumeti njihove motive. Od 9. veka u Persiji Islam dominira u oblasti umetnosti. Ljudi različitih regiona vezuju tepihe u skladu sa svojim običajima i tradicijama.

Cene tepiha

Orijentalni tepisi uvezeni od strane naše kompanije su izrađeni na tradicionalan način - ručno. To su artefakti koji često nastaju samo na osnovu fantazije majstora, bez prethodne skice ili dizajna. Proizvodnja tepiha traje od nekoliko meseci do nekoliko godina. Njihovi motivi i boje odražavaju mentalitet, istoriju ili savremeni život porodica koje ih izrađuju.

Nažalost, zbog nedostatka ručno tkanih tepiha na srpskom tržištu poslednjih 50 godina, ljudi nedoživljavaju orijentalne tepihe kao umetničke predmete i često su degradirani na nivo mašinski izrađenih podnih obloga.

Kod svakog umetničkog dela ne može se govoriti o nekoj uniformnosti. Svaki ručno rađeni tepih ili ćilim je jedinstveni original koji se ne može suditi samo na osnovu kriterijumima kao što su veličina tepiha, debljina, gustina vezova, težina i broj korišćenih boja. Ručno rađeni tepih treba posmatrati kao umetničko delo čiju vrednost takođe određuju aspekti kao što su originalnost i jedinstvenost motiva, asimetrije obrazaca, harmonija u kombinaciji boja, kvalitet korišćenih boja, kvalitet odabira kombinacije vune i svile, simetrije pojedinih čvorova, završetku veza, potpisu i dr. Sposobnost da se procene ovi aspekti proističe iz dugogodišnjeg iskustva.

Svaki tepih je izrađen na jedinstven način i zato znatno variraju i kriterijumi pri ocenjivanju pojedinih tipova. Napr. kod tibetanskih tepiha stručnjak ocenjuje jedne detalje, a kod persijskih druge.

Neki tepisi prikazani na ovom sajtu su već prodani. Stoga bi bilo suvišno navesti njihove cene, jer ne bi bile precizne. Prikazani tepisi predstavljaju neke od tipova koje nudimo i mogu da vam služe kao inspiracija pri odabiru.

Ponekad dva naizgled identična tepiha mogu imati sasvim različite kvalitete. Često su razlike primetne samo od strane stručnjaka. Kupovina ručno rađenih tepiha je oduvek bila stvar poverenja između kupca i prodavca. Uvek se trudimo da kupcu na nizu primera razjasnimo sve razlike u kvalitetu i vrednosti tepiha i nakon toga odluku prepuštamo kupcu koji se odlučuje za onaj koji mu više odgovara.

Dozvolite nam da vas pozovemo da posetite našu prodavnicu gde ćete se bliže upoznati sa cenovnim kategorijama i kvalitetom naših tepiha i ćilima.

Dimenzije i oblici tepiha

Nomadi koji i danas lutaju širom Azije koriste tepihe za posebne namene. Tepisi služe kao sedla za konje, nalaze se na ulasku u prostorije, na njima spavaju, ručaju, mole se, rađani su na njima i umotani su u njih kada se sahranjuju. Nomadi nemaju potrebu za velikim tepisima, kao ni praktične razloge zašto bi ih koristili. Dimenzije njihovih tepiha su obično manje, a retko se nomadski tepih nudi u veličinama 3 x 4 m ili većim.

Tepisi koje izrađuju ljudi u selu ili koje se rade u manufakturama se nude i u većim veličinama. Obično su na tržištu dostupni tepisi sa dimenzijama od      60 x 90 cm pa sve do 4 x 6 m. Ponuda većih tepiha nije velika, jer se kupcima retko potrebni i proizvodnja tepiha velikih dimenzija je znatno komplikovanija. Prvo, neophodan je veliki okvir, a vuna, pamuk ili svila mora da bude izuzetnog kvaliteta. Važan faktor, odnosno uslov je i dobrostojeći proizvođač, jer je za vezivanje velikih tepiha potrebno čak i nekoliko godina, a povrat investije je tek posle nekoliko godina. Ovakve uslove uglavnom ispunjavaju samo poznate manufakture i cene takvih tepiha se kreću u veoma visokim iznosima.

Širina nepalskih tepiha je ograničena na 570cm, a dužina je proizvodna.

Osnovni oblik tepiha je pravougaonik. Tepisi, vezeni u obliku kvadrata, krugova ili ovala je manje, a izuzeci čine tepisi sa više uglova.

Većina ručno tkanih tepiha se otprilike nudi u sledećim osnovnim dimenzije (cm):

60 x 90
75 x 145
90 x 160
125 x 180
150 x 200
175 x 240
200 x 300
250 x 350
300 x 400

Za dugačke tepihe treba računati sa činjenicom da čim je tepih duži i duži, to je veća verovatnoća da će doći do njegovog zakrivljenja. Sa tehničke strane veoma je teško da ručno rađeni tepih zadrži savršeno pravu liniju uzdužne ose. Ovi tepisi se obično nude u sledećim osnovnim dimenzijama (cm):

80 x 200
85 x 250
90-95 x 300-600

Česta pitanja

Pitanje: Da li je Gabeh tepih turski ili persijski?

Odgovor: Prave Gabeh-i tepihe izrađuju za svoje sopstvene namene nomadi u iranskoj provinciji Fars. Oni su jedni od najstarijih persijskih tepiha koji se uopšte izrađuju, a izrađeni su od kvalitetne vune sa prirodnim bojama. Njihova jednostavnost će privući korisnike koji nalaze lepotu upravo u jednostavnosti i stoga su izuzentno pogodni za moderne interijere.

Pitanje: Šta je tipično za tibetanske tepihe?

Odgovor: Od vremena šamanizma su to napr. „tigrasti“ tepisi – sa simbolima tigra (tigar kao simbol reda, snage, organizacije). Od vremena lamaizama sačuvani su između ostalog kukasti krst, tibetanskiJung Drung, amblem sreće i simbol zakona (u tom smislu, zlostavljan od strane nacista). Od vremena budizma su najčešće korišćeni 8 simbola Bude, napr. Beskrajan čvor, lotosov svet itd.

Pitanje: Kupio sam tepih označen kao Kešan (Keshan). Šta znači ta oznaka?

Odgovor: Persijski tepisi su ponekad nazvani prema nomadskom plemenu u kome su bili izrađeni, ponekad prema načinu vezivanja čvorova i ponekad, kao u ovom slučaju, prema mestu proizvodnje.

Mesto Keshan njegova okolina su poznati vekovima jer se prema tradiciji u svakoj porodici vezuju tepisi. Nalazi se u Iranu na ivici pustinje karavana na putu između Teherana i Ispahana, tako da se često posećuju od strane stranih plemena.

Mada su sačuvali svoju tradiciju i motive Keshani nisu zamenjivi drugim drugim tepisima iz ovog dela Irana. Najčešće boje na ovim tepisima su plava i crvena.

Pitanje: Da li je tačno da svaki tepih mora da ima svoj sertifikat i pečat izdat od strane proizvođača?

Odgovor: Ne. Nomadi, koji vezuju lepe i kvalitetne tepihe, ne umeju da čitaju i pišu – i iz tog razloga ne mogu da izdaju sertifikat. To je često među i ostalim stanovništvom. Čak ni manufakture ne izdaju sertifikat. Zvanični dokument koji se naziva "sertifikat o poreklu" izdat prilikom izvoza tepiha iz zemlje obično izdaju privredne komore u tim zemljama. Koristi se za utvrđivanje preferencija i firma na osnovu ovog dokumenta može da izda potvrdu o autentičnosti za pojedine tepihe. Originalni "sertifikat o poreklu" možemo na zahtev kupca da pokažemo u našoj prodavnici. Pečati na tepisima su carinski i ne govore ništa o kvalitetu, poreklu ili vrsti tepiha. Ti pečati mogu da se pronađu i na industrijskim, odnosno sintetičkim tepisima.

Pitanje: Pri vezivanju tepiha da li je bolji turski ili persijski čvor?

Odgovor: Kvalitet tepiha se ne određuje samo po tipu čvora. U Iranu se napr. koristi oko 600 vrsta čvorova, među njima su i oni koji se koriste u Turskoj. Za poznavaoce čvorova je podela na simetrične i asimetrične čvorove nedovoljna.

Pitanje: Da je potrebna zaštita protiv moljaca?

Odgovor: Ne. Moljci su noćni insekti i pojavljuju se u prostorijama gde je mračno i gde ne struji vazduh, u prostorijama gde nema ventilacije, kao što je napr. ormar. U slučaju tepiha mogu se pojaviti ako na tepihu stoji nameštaj tako da do njega ne dopire svetlo i ne struji vazduh. Takvih slučajeva je danas malo, ali se tamo sredstva protiv moljaca mogu koristiti. Današnji način života - redovno provetravanje, osvetljenje preko dana i drugi izaziva da moljci, koji mogu biti opasni u ormaru, ne predstavljaju opasnost za same tepihe. Neki od naših tepiha su čak i oprani sa zaštitom protiv moljaca, ali nisu svi.

Pitanje: Kako prepoznati pravi nomadski tepih?

Odgovor: Prema resama. Nomadski tepisi su napravljeni od vune, a time su i tamniji od resa tepiha napravljenih od pamuka koji su izrađeni u manufakturama. Nomadi nemaju pamuk i često prave tepihe od vune svojih životinja (kamila ili koza). Rese imaju veliku važnost: kada izlaze direktno iz tepiha kao nastavak baze radi se o ručnoj izradi.Na mašinski izrađenim tepisima rese su naknadno ušivene.Debljina resa određuje koliko gusto je tepih tkan: na tankoj svilenoj osnovi je lako vezati male guste čvorove, dok je na debeloj osnovi to samo teži posao. Stručnjak može lako da odredi cenu tepiha prema resama. U persijskom Nain-u je to čak i odlučujući kriterijum.

Pitanje: Kako prepoznati molitveni tepih?

Odgovor: Na bočnim stranama su stubovi, koji su u ravni, a na gornjem delu je plafon sa kojeg visi lampa (za nomadski molitveni tepih je ponekad plafon zatvoren u obliku nomadskog šatora). Zapravo svaka džamija ima jednu stranu koja je usmerena ka Meki i Mihrab je niša u zidu u džamiji koja je usmerena u pravcu Kible (Kabe u Meki) kojoj su muslimani okrenuti za vreme molitvi i unutra visi lampa (svetlost saznanja dolazi odozgo). I iz tog razloga molitveni tepih stilizovano prikazuje Mihrab. Molitveni tepih ima i posebnu namenu, da odvoji muslimana od nečiste zemlje. Nije, međutim, specifičnost da ponekad vozač kamiona u vreme molitve zaustavi vozilo, iskoči iz kamiona i kraj puta počne se moli, čak i bez tepiha.

Pitanje: Da li se sme persijski tepih odmah nakon kupovine usisavati?

Odgovor: Sme. Kvalitetni orijentalni tepih može da se usisava već od prvog dana. Takozvana "mrtva dlaka" koja nastaje pri ručnoj preradi vune će nestati sa tepiha nakon prvih nekoliko usisavanja i kasnije kada budete usisavali nećete videti nijednu dlaku u vašem usisivaču. Međutim, ovo ne važi za jeftine tepihe niskog kvaliteta vune, kao što su napr. indo-nepalski ili indo-tibetanski. Oni treba da se „utabaju“ minimum šest meseci i posle toga mogu da se usisavaju veoma pažljivo. Njihova cena treba da odgovara kvalitetu na šta će prodavac da vam skene pažnju u našoj prodavnici.

Pitanje: Da li tepihe izrađuju i deca?

Odgovor: U Egiptu da, u Iranu ne, u Indiji ponekad, u Pakistanu je to bio jedini način da prežive, u Nepalu ne, itd. Oni koji su svojim očima videli neverovatno siromaštvo ovih zemalja o dečijem radu radije ne govore.

Pitanje: Idem u Tursku. Da li ću tamo da kupim jeftiniji tepih nego kod vas?

Odgovor: Često kod nas dolaze naši turisti koje se vraćaju iz Maroka, Tunisa, Turske i drugih zemalja i koji sa sobom imaju suvenir - tepih i neprijatno su razočarani sa cenom koju su spustili čak i do 70% posle pregovora sa lokalnim prodavcima da bi videli da su kod Nas mogli da kupe jeftinije. Mi tepihe kupujemo po veleprodajnim cenama i marže su prilagođene srpskim uslovima. Možemo isto da vam kažemo da cena nije uvek ni bitna – vrednost ima i to kada kupite predmet sa putovanja iz zemlje koju ste posetili. Najbitnije je samo da vam se isti sviđa.

Pitanje: Koji tepih je bolji – persijski ili nepalski?

Odgovor: Odgovorićemo Vam sa pitanjem: Šta je bolje – jabuka ili kruška? Nepalski tepih može biti vrhunskog kvaliteta - od tibetanse vune, persijski tepih može biti od vune slabijeg kvaliteta. Sve zavisi od ličnog ukusa kupaca i prostorije gde će se koristiti tepih. Ako biste napr. imali super moderni interijer sa dosta hroma, stakla i crnom bojom, verovatno bismo Vam preporučili moderni nepalski tepih. Ali najdragoceniji komadi tepiha su u istoriji bili persijski.

Pitanje: Trebao bi mi tepih za prostoriju dimenzija 7 x 12m. Imate li tepih ovih dimenzija?

Odgovor: Imamo, ali u vašem slučaju bismo vam preporučili drugo rešenje. Orijentalni tepisi se nikad ne stavljaju od zida do zida. Tepih se stavlja u sredini prostorije tako da stvori sliku. Ako treba da vam odredimo odgovarajuću površinu za tepih koji kupujete maksimalna veličina za Vaš prostor bi bila 5x10m, tako da sa svake strane ostane po 1m slobodne površine. Ali ni to ne mora da bude optimalno rešenje, jer svaki deo prostorije ima svoj individualni karakter i manji tepisi bi mogli pravilno da naglašavaju različite delove prostorije.Jedan tepih će napr. biti ispod kauča, drugi ispod trpezarijskog stola itd. Najbolje rešenje će Vam pružiti prodavci u našoj prodavnici.

Pitanje: Koliko čvorova treba da ima kvalitetan persijski tepih po jednom metru?

Odgovor: U Iranu su se prvobitno čvorovi računali prema persijskom stepenu „zadeh" što je oko 6,7cm, u Kini se ne računaju čvorovi, već šare, kod persijskog Gabeh tepiha se ne računa ništa, a zato što se nalazimo u Evropi sa metričkim sistemom, gustinu čvorova utvrđujemona m2. Dobar persijski tepih počinje od 200.000 čvorova/m2, sa 500.000 čvorova/m2 je veoma solidan tepih, odličan Nain ima 1.000.000 čvorova/m2, svileni Ghom1.500.000 čvorova/m2, a naš tepih sa najviše čvorova (naravno od svile) ima gustinu od 2.900.000 čvorova/m2. Međutim, ovakvih tepiha u svetu nema mnogo. Broj čvorova/ m2 je takođe određen kvalitetom vune i kvalitetom boja. Kod tepiha koji se vezuju 10 godina, niko ne bi pomislio da koristi jeftinu, nisko kvalitetnu vunu i jeftine prirodne boje kao što je napr. indigo boja.

Pitanje: Šta su tačno „chintamani„?

Odgovor: Tri dragulja. To su tri glavna obeležja budizma, simbol budističke filozofije. Prvi dragulj je Buda, drugi dragulj je Dharma (učenje Bude, poredak stvari), treći dragulj je Sangha (naselje, zajednica ljudi koje prihvate učenja Bude). Tibetanci pored tri dragulja dodaju i dve šare - pruge sa tigra (tigar kao simbol reda, snage, organizacije). U Turskoj se isti simbol koristi kao talisman protiv uroka ili protiv zlih sila.

top